13 augustus 2007

Bouwen in Second Life | Les 4: Roteren

Hoe kom je in de rotatiemodus?
Dat kan op 2 manieren. Klik met de rechtermuisknop op een prim of object en kies uit het taartpuntmenu 'Edit'. Houdt deze prim nu geselecteerd.

  • Het Edit Window opent » Selecteer het tabblad "Object" en vink in het bovenste gedeelte "Rotate" aan.
  • Of: Druk op het toetsenbord de CTRL-toets in.
Hoe draaien?
Als in rotatiemodus bent, dan worden de XYZ-assen (zoals getoond in Les 3) aangevuld met een soort globe rondom het object. Op deze globe zijn 3 gekleurde ringen zichtbaar, waar je aan kunt trekken door met de linkermuisknop te slepen (houdt de muistoets ingedrukt).

Let goed op dat je aan de juiste ring draait als je slecht om 1 as tegelijk wilt draaien. Als je met je muis over de ring gaat, dan wordt deze feller van kleur en vergroot een beetje. Je weet dan zeker dat je de juiste ring aan klikt.

Je kunt ook de gehele globe aanklikken en 'vrij' roteren. Hiermee draai je je object om alle assen tegelijk.

Net als bij het positioneren, kun je ook hier de waarden intypen zodat je nauwer te werk kunt gaan.

Tips:
  • Je cursor verandert, er verschijnt rechtsonder nog een kleine pijl die een cirkel maakt. Hieraan kun je zien dat je in de rotatiemodus zit.
  • Bovenaan in het midden van je scherm kun je de waarden van de rotatie lezen, ook terwijl je je object draait. Standaard staan de waarden op nul.


Geen opmerkingen: