13 augustus 2007

Bouwen in Second Life | Les 3: Positioneren

Creëer een object zoals beschreven in Les 1. Zoals je hiernaast kunt zien, heeft de geselecteerde prim een gele gloed. Drie lijnen gaan door het geometrische centrum van het object. Iedere lijn heeft aan ieder uiteinde een pijl, deze dienen als handvatten.

  • X-as = Oost - West
  • Y-as = Noord - Zuid
  • Z-as = Boven - Beneden
Als je op een pijl klikt, dan kun je de prim langs de debetreffende as verplaatsen. Er verschijnt op die as ook een lineaal, zodat je de coördinaten kunt zien. Deze coördinaten zijn terug te vinden bovenaan je scherm:



En in je Edit Window:



In je Edit Window zie je "Ruler mode" te staan met een klein uitklapmenuutje. Je kunt kiezen uit onderstaande opties:
  • World: Maak gebruik van de XYZ coördinaten van de hele wereld en de exacte locatie van jouw prim ten opzichte van de wereld.
  • Local: Maak gebruik van de XYZ coördinaten van de prim zelf. Als je de prim bijvoorbeeld draait, dan draait deze om zijn eigen lokale as.
  • Reference: Hierbij gebruik je een andere prim als referentiepunt. Selecteer deze optie en creëer een prim, roteer deze een beetje en type SHIFT-G. Je lineaal zal zich aan deze prim aanpassen. (Stel je hebt een rivierdie diagonaal door het landschap slingert en je wilt een huis bouwen aan de oever van deze rivier. Dan is de rivier in dit geval het referentiepunt.)
Tip:
  • Je kunt niet alle prims verplaatsen. Je kunt dat alleen doen met prims waarbij je ook toestemming hebt om dat te doen.
  • In Edit Window >Vink eerst "Position" aan in het bovenste gedeelte.
  • Als je secuur wilt bouwen dan is het aan te raden om de coördinaten in te typen in je Edit Window (Tabblad Object).

Geen opmerkingen: